Växande motstånd mot positioneringstjänster

Under de senaste åren har gps-funktionen i mobiltelefonerna kommit till allt större användning. Den senaste trenden är att kunden ska checka in i olika butiker för att få rabatter med tjänster som Facebook Places och Groupon. Baksidan av dessa tjänster och gps-funktionen i mobilen är att de gör det möjligt för tjänsteföretagen och mobiltillverkarna att följa exakt var vi befinner oss, nästan hela tiden. Detta väcker givetvis frågor om vår integritet.

Senast i raden att ta upp denna utveckling är Business Week. Business Week lyfter fram de senast affärerna där det avslöjats att Apple kan följa hur varje användare av iPhone rör sig och hur navigationsföretaget Tom Tom samlat in och sålt information till polisen. Frågan är vem som har rätt till informationen om var vi befinner oss? Den ökade populariteten för positioneringstjänster som Gowalla och Foursquare m.fl visar att många, helt frivilligt, gärna talar om vart man är. Avgörande är dock att man själv bestämmer om man vill lämna ut informationen. Här ser vi en utmaning för framtida företag. Å ena sidan är det lockande att kunna kartlägga sina kunder och t ex rikta erbjudanden beroende av vart kunden befinner sig å andra sidan vill de flesta kunder inte känna sig övervakade. Att ha en väl genomtänkt policy för hur man hanterar denna typ av kundinformation kommer att bli väsentligt. Garanterat kommer vi även att få se tjänster/program för telefonerna som erbjuder användaren att gå i ”stealth-mode”, dvs ingen utomstående kan upptäcka var vi befinner oss.