Weekday pilottestar skräddarsydda jeans

Weekday pilottestar skräddarsydda jeans

H&M: s dotterbolag Weekday bjöd nyligen in 100 kunder att delta i en pilotstudie för att testa en helt ny teknik för att ta fram skräddarsydda denimprodukter. Pilotprojektet gick till så att kundernas kroppar skannades i butiken för att skapa en exakt digital modell av kundens exakta kroppsform. Sedan kunde kunden välja mellan en rad olika anpassningsalternativ för att skapa just deras unika jeanspar.

Projektet genomfördes av H&M: s innovationsbolag The Laboratory i samarbetade med robotik och klädföretag Unspun. Piloten använde en algoritm skapad av Unspun för att konvertera data från kroppsscanningen till ett pappersmönster och mått redo för produktion, som sedan skickades till H&Ms partnerfabriker.

Det ”perfekta” jeansparet skickades sedan till kunden inom tio dagar, vilket gav dem möjlighet att prova dem och ge Weekday feedback. 80% av kunderna uppgav att de var nöjda med sina jeans, Weekdays mål var 65%.

 

Källa: https://fashionunited.uk/news/fashion/h-m-s-weekday-brand-tests-out-custom-made-jeans/2019112246337

 

Läs mer om Unspun: https://www.unspuntech.com/

 

Foto: Unspun