Unga matinspireras av sociala medier

Unga matinspireras av sociala medier

När Coops Matometer frågade svenskarna var de hittar inspiration till vad de ska äta så hamnar tips från familj och vänner i topp. Men för de unga dominerar sociala medier som den viktigaste inspirationskällan.

En ny undersökning bland 850 svenskar från Coops Matometer visar att en av tre angav att tips från vänner och familj är den viktigaste inspirationskällan när det gäller vad man ska äta. På andra plats hamnar kokböcker, tätt följt av sociala medier. Att vända sig till sociala medier för matinspiration är mer vanligt bland personer i åldern 16-25, där nästan häften av de tillfrågade angett sociala medier som sin primära källa för matinspiration.

Andra slutsatser från undersökningen:

34 % av samtliga tillfrågade vänder sig till familj och vänner för tips på vad de ska äta.

49% av de tillfrågade personerna i åldern 16-25 vänder sig till sociala medier för tips.

30 % av Stockholmarna anger att de använder sig av sociala medier för att hitta inspiration.

35 % av de tillfrågade som lever i parförhållande utan barn söker inspiration i kokböcker

I mellan och övre Norrland hittar man de som i störst utsträckning inte brukar leta efter inspiration (41 % respektive 38 %).

De som inte söker efter inspiration till vad de ska äta är män (34 %), boende i singelhushåll (38 %) och personer i åldern 66-75 (37 %).

 

Läs mer här: http://news.cision.com/se/coop/i/inspiration-matometern-2018,c2327835