Spaning
Nytt rekord för streaming i Sverige
Nya rekord för webb-TV i Sverige konstateras under årets första kvartal. Såväl tittande som köp av betalda streamingtjänster når sina högsta nivåer hittills. För första gången ser Mediavision nu också att lokala tjänster har knaprat in på de amerikanska jättarna Youtube och Netflix.
I den breda gruppen 15-74 år tittar hälften på webb-TV (daglig räckvidd 48 procent), en ny rekordnotering och en tillväxt på tio procent jämfört motsvarande kvartal i fjol. Bland 15-54-åringar är daglig räckvidd hela 60 procent.
Ytterligare ett rekord noteras för betalda streamingtjänster, det vill säga Netflix, Viaplay med flera, som nu finns i nära hälften av hushållen (48 procent har minst ett betalabonnemang). Detta motsvarar en uppgång på 19 procent jämfört med första kvartalet i fjol.
Bakom den starka tillväxten syns möjligen början på ett nytt mönster, eftersom lokala aktörer för första gången ökar i andelar, både i tittande och i abonnemangsförsäljning. Fortfarande är Youtube och Netflix dominerande inom sina respektive marknader (annons och betal), men de lokala bolagen har under första kvartalet stärkts gentemot dessa två.
Läs mer: https://www.mediavision.se/mediavision-streaming-i-sverige-vaxer-sa-det-knakar/