Arbetsliv Hälsa / Träning Kultur / Fritid Media Reklam Utbildning Värderingar
Publicerat: 2024-10-07

Spaning

”Svenskarna och internet 2024”

”Svenskarna och internet 2024”

Årets rapport från Internetstiftelsen, ”Svenskarna och internet 2024”, kastar ljus på det ibland tuffa klimatet på nätet, vilket syns i resultaten för hur sociala medier får oss att må och vad gäller utsattheten för näthat. Rapporten visar även att många fortfarande behöver hjälp med något på nätet, ett behov som ökar ju längre uppåt i åldrarna man kommer.

Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet 2024” kastar ljus på fördelar och nackdelar med sociala medier. 6 av 10 tycker att sociala medier underlättar kontakt med nära och kära, och nära 3 av 10 upplever att umgänge på sociala medier ger större känsla av gemenskap. Dessutom är en fjärdedel med i intressegrupper där de får värdefullt stöd och råd från andra.

Men sociala medier kommer inte bara med fördelar. 4 av 10 tycker att de ofta slänger bort för mycket tid. Vissa jämför sig utseendemässigt med andra på sociala medier och känner sig därför själva mindre attraktiva. För män är den siffran 5 procent och bland kvinnor 20 procent. 1 av 10 svenskar känner sig ofta misslyckade när de jämför sitt eget liv med andras på sociala medier, dubbelt så många kvinnor (13 procent) som män (6 procent), där kvinnor födda på 80- till och med 10-talet sticker ut.

Även om nästan alla svenskar använder internet år 2024 är det många som upplever svårigheter. Rapporten visar att var femte svensk behöver hjälp med något på nätet. Redan bland yngre pensionärer är den siffran var tredje.

Sociala medier spelar en viktig roll för nyhetskonsumtionen. Nästan hälften av svenskarna tar del av samhällsnyheter på sociala medier som de annars inte hade tagit del av. Men alla vill inte betala för att läsa samhällsnyheter. Fler än 6 av 10 använder endast kostnadsfria nyhetsmedier.

Varannan svensk har det senaste året gjort något aktivt för att säkerställa att en samhällsnyhet på nätet är sant, som exempelvis att dubbelkolla innehållet mot andra källor.

Nästan samtliga internetanvändare använder sociala medier. Tillväxttakten går generellt långsamt, men det förekommer en del förändringar inte minst bland unga. Användandet av Tiktok har minskat markant bland barn på lågstadiet och mellanstadiet, samtidigt som plattformen Roblox ökar bland ungdomar på högstadiet och gymnasiet.

Det är fortsatt ett hårt klimat för unga på nätet. Ungdomar 12–19 år är den åldersgrupp som är mest utsatt för näthat, där var femte drabbas. Näthatet ökar i synnerhet bland tonårspojkar, var fjärde har utsatts vilket är en ökning från 2023.

Det pratas om AI överallt, trots det syns ingen större ökning i andelen som använder AI-verktyg. Däremot syns en fördjupning, där allt fler använder AI-verktyg främst för arbete och studier.

Användandet av AI-verktyg präglas fortfarande av stora åldersklyftor. AI-användningen är högst bland unga vuxna i åldrarna 18–34 år där omkring 6 av 10 har testat ett verktyg under det senaste året, jämfört med en tredjedel av den hela den vuxna befolkningen över 18 år. Bland de som är 65 år och äldre har bara 1 av 10 använt något AI-verktyg.

 

Källa: www.svenskarnaochinternet.se

 

Bild: press Internetstiftelsen