Kultur / Fritid Media Privatekonomi
Publicerat: 2025-02-09

Spaning

Svenskarna streamar mest i Norden

Svenskarna streamar mest i Norden

41 procent av svenskarna streamade film och tv dagligen under 2024, vilket gör Sverige till det land i Norden som streamade allra mest. Samtidigt innebär inflation och minskad köpkraft att vi blir bättre på att hantera våra streamingtjänster för att spara kostnader. Det visar studien Digital Consumer Trends 2024 – the Scandinavian Cut från Deloitte.

17 procent av svenskarna tecknade prenumerationer på nya tjänster under 2024 – samma andel som under 2023. Det dagliga streamandet ökade däremot från 37 till 41 procent, vilket är högre än i de övriga nordiska länderna. Antalet omprenumerationer ökade från 10 till 15 procent, medan andelen svenskar som sagt upp en streamingtjänst som de avser återvända till i framtiden ökade från 15 till 17 procent.

Unga tittare fortsätter att driva streamingtrenden, men daglig streaming vinner mark i alla åldersgrupper. 57 procent i den yngsta målgruppen (18-24 år) streamade film och tv dagligen förra året, en ökning från 47 procent 2023. Daglig streaming stiger även bland äldre generationer: från 27 till 33 procent i åldersgruppen 55-64 år, och från 16 till 22 procent i åldern 65-75.

74 procent av svenskar har tillgång till minst en betald video-on-demand-tjänst (SVOD) – en återhämtning sedan 2023 då tillgången sjönk från 81 till 72 procent. 53 procent av svenskar har nu tillgång till Netflix, vilket gör den till den mest populära SVOD-tjänsten. Amazon Prime Video står för den största ökningen i antal prenumerationer – från 12 till 19 procent.

Kostnadsfria streamingtjänster är också populära. SVT Play är den mest attraktiva bland nationella public service-bolag i Norden, med en användningsgrad på 76 procent. Tjänsten når 85 procent av tittare i åldern 65-75 år och 62 procent av de yngsta (18-24 år). YouTube är den näst-mest populära gratistjänsten med en användningsgrad på 65 procent, följt av TV4 Play som används av 55 procent av tittarna.

 

Källa: https://www.deloitte.com/se/sv/Industries/tmt/collections/digital-consumer-trends.html

 

Bild: Press Deloitte