Spaning
AI-assistent tar över Klarnas kundservice

Klarna har sedan en tid ersatt en stor del av sin manuella kundservice med sin AI-assistent byggd på OpenAI-teknik. Assistenten har nu funnits tillgänglig för kunderna i en månad, och har redan haft stor påverkan:
- AI-assistenten har haft 2,3 miljoner konversationer, motsvarande två tredjedelar av Klarnas kundservicechattar
- Den gör motsvarande arbete som 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare
- Kundnöjdheten är i nivå med mänskliga kundservicemedarbetare
- Mer exakt ärendehantering - vilket har lett till 25 procent minskning av återkommande förfrågningar
- Klarnas kunder löser nu sina ärenden på mindre än 2 minuter - att jämföra med ett genomsnitt på 11 minuter tidigare - en förbättring med hela 82 procent
- Den är tillgänglig i 23 länder, dygnet runt och kommunicerar på fler än 35 språk
- Uppskattas leda till en vinstförbättring på 40 miljoner dollar för Klarna under 2024
- Klarna har också sett en enorm förbättring i kommunikationen med lokala invandrar- och expatsamhällen över alla marknader tack vare AI-assistentens breda språkstöd.
Nya funktioner är redan på gång och kommer att läggas till i AI-assistenten inom kort.
Bild: klarna