Arbetsliv Privatekonomi Teknik / Prylar
Publicerat: 2024-02-29

Spaning

AI-assistent tar över Klarnas kundservice

AI-assistent tar över Klarnas kundservice

Klarna har sedan en tid ersatt en stor del av sin manuella kundservice med sin AI-assistent byggd på OpenAI-teknik. Assistenten har nu funnits tillgänglig för kunderna i en månad, och har redan haft stor påverkan:

  • AI-assistenten har haft 2,3 miljoner konversationer, motsvarande två tredjedelar av Klarnas kundservicechattar
  • Den gör motsvarande arbete som 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare
  • Kundnöjdheten är i nivå med mänskliga kundservicemedarbetare
  • Mer exakt ärendehantering - vilket har lett till 25 procent minskning av återkommande förfrågningar
  • Klarnas kunder löser nu sina ärenden på mindre än 2 minuter - att jämföra med ett genomsnitt på 11 minuter tidigare - en förbättring med hela 82 procent
  • Den är tillgänglig i 23 länder, dygnet runt och kommunicerar på fler än 35 språk
  • Uppskattas leda till en vinstförbättring på 40 miljoner dollar för Klarna under 2024
  • Klarna har också sett en enorm förbättring i kommunikationen med lokala invandrar- och expatsamhällen över alla marknader tack vare AI-assistentens breda språkstöd.

 

Nya funktioner är redan på gång och kommer att läggas till i AI-assistenten inom kort.

 

Källa: https://news.cision.com/se/klarna-bank-ab--publ-/r/klarnas-ai-assistent-hanterar-tva-tredjedelar-av-kundservicechattarna-redan-under-sin-forsta-manad,c3936808

 

Bild: klarna