Alkoholfritt populärare än någonsin

Alkoholfritt populärare än någonsin

Allt fler svenskar dricker alkoholfri öl och under den varma sommaren har försäljningen fullkomligen exploderat. Sju av tio svenskar har druckit alkoholfri öl och var fjärde svensk dricker idag mer alkoholfri öl än vad de gjorde för ett år sedan. Det är några av resultaten i Sifoundersökningen ”Dryckeskollen” som är genomförd på uppdrag av Carlsberg Sverige.

Dryckeskollen 2018 visar också att sommaren är den tid på året som vi är mest sugna på en alkoholfri öl: 46 procent dricker helst alkoholfri öl i sommartider och under årets rekordvarma sommarmånader ökade försäljningen av alkoholfri öl med hela 56 procent jämfört med samma period förra året*.

Resultat ur Dryckeskollen 2018:

  • 7 av 10 (76 procent av männen och 65 procent av kvinnorna) svenskar har druckit alkoholfri öl.
  • Bland män i åldersgruppen 30 till 49 år har 85 procent druckit alkoholfri öl.
  • 25 procent av svenskarna dricker mer alkoholfri öl idag än vad de gjorde för ett år sedan.
  • 80 procent av de som har smakat alkoholfri öl tycker att det är gott. 16 procent tycker inte att det smakar gott.
  • Sommaren är den tid på året då flest dricker alkoholfri öl: 46 procent av de som ingick i undersökningen uppgav att de helst dricker alkoholfri öl på sommaren.

Rekordförsäljning för alkoholfri öl

Under 9 sommarveckor (v. 22-30, 2018) ökade försäljningen av alkoholfri öl med 56 procent i dagligvaruhandeln och servicehandeln jämfört med motsvarande period 2017.

Under juli 2015 stod alkoholfri öl för 4 procent av den totala ölförsäljningen i dagligvaruhandeln och servicehandeln. Under juli 2018 var motsvarande siffra 11 procent (nästan en tredubbling).

 

Läs mer: https://carlsbergsverige.se/newsroom/dryckeskollen-2018-visar-alkoholfri-bars-mer-populart-an-nagonsin/