Spaning
Alkoholkonsumtionen fortsätter nedåt
Den totala alkoholkonsumtionen i Sverige fortsätter att minska, enligt CAN:s rapport Alkoholkonsumtionen i Sverige 2001–2024. Under 2024 sjönk konsumtionen med 2,2 procent jämfört med 2023, och med 6,5 procent jämfört med 2019.
En tydlig trend är att mängden alkohol som svenskar tar med sig hem från utlandsresor har minskat med över 40 procent sedan 2019. Samtidigt har Systembolagets andel av den totala konsumtionen ökat till 72 procent – den högsta nivån sedan mätningarna startade, exklusive pandemiåren.
När det gäller dryckestyper dominerar vin med 43,2 procent av konsumtionen, följt av starköl (32,4 %) och spritdrycker (18,3 %). Folköl och cider står för 4,0 respektive 2,1 procent.
Rapporten visar även att distansförsäljning av alkohol är fortsatt låg i alla grupper, och att den norska gränshandeln i Sverige motsvarar cirka 3,6 procent av Systembolagets försäljning – oförändrat från tidigare år.
Källa: https://www.can.se/publikationer/alkoholkonsumtionen-i-sverige-2001-2024/
Bild: Depositphotos







