Allt fler svenskar tar en vit månad

Allt fler svenskar tar en vit månad

Nästan var tredje svensk har, en eller flera gånger, tagit vit månad under de senaste två åren och drygt sex av tio svenskar kan tänka sig att göra det under 2020. Den främsta anledningen till att helt avstå alkohol under en period är att man vill vara mer hälsosam. Det visar Sifoundersökningen ”Dryckeskollen” som är genomförd på uppdrag av Carlsberg Sverige. Fenomenet är vanligast bland yngre personer, 20-29 år, där 37 procent uppger att de en eller flera gånger tagit en vit månad. Motsvarande siffra för de i åldern 65-79 år är 21 procent.

Det är dubbelt så många män som kvinnor som väljer att ta en vit månad på grund av att de dricker för mycket. Unga kvinnor är de som är mest positivt inställda till att skippa alkoholen under en månad – hela 84 procent av kvinnorna i åldersgruppen 20 till 29 år kan tänka sig att ta en alkoholfri månad under 2020.

Alkoholfria drycker har blivit allt mer populärt de senaste åren, särskilt alkoholfri öl som är det alkoholfria alternativ som flest föredrar (37 %) följt av alkoholfri cider (25 %). Sex av tio svenskar (58 %) dricker alkoholfri öl minst en gång om året, 22 procent gör det minst en eller ett par gånger i månaden och bland dem som dricker alkoholfri öl uppgav 34 procent att de dricker mer alkoholfri öl nu jämfört med för ett år sedan. Att alkoholfri öl blir allt mer populärt bekräftas även av försäljningsstatistiken.  Under de senaste åren har konsumtionen mer än fördubblats. Förra året drack svenskarna över 18 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en ökning med drygt 25 procent jämfört med 2018.

 

Källa: https://news.cision.com/se/carlsberg-sverige/r/allt-fler-svenskar-tar-en-vit-manad,c3002211

 

Foto: Press Carlsberg