Mode / Design Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2024-12-19

Spaning

Avstannande tillväxt för lyxsegmentet

Avstannande tillväxt för lyxsegmentet

För första gången på tio år förväntas tillväxt i icke-lyxsegmentet, medan försäljning av lyxprodukter står inför en avmattning, enligt McKinsey och The Business of Fashion. Den totala tillväxten i marknaden förväntas bli låg.

Från rapporten:

  • 52 procent av tillfrågade chefer på klädföretag globalt tror på fortsatta prisökningar 2025. Det är 17 procentenheter färre än förra året.
  • E-handeln för mode krymper stadigt sedan toppen under pandemiåren. Aktiekursen för onlinebaserade modeplattformar sjönk i genomsnitt med 77 procent mellan januari 2021 och september 2024.
  • 2025 antas femtioplussares konsumtion stå för 48 procent av tillväxten på den globala modemarknaden. Detta gör dem till en växande målgrupp för modebranschen, som traditionellt fokuserat på yngre konsumenter.

De asiatiska marknaderna spås gå fortsatt starkt under nästa år, tack vare den kraftiga ekonomiska utvecklingen i regionen. Japan och Sydkorea tycks bli viktiga framtidsmarknader för lyxsegmentet, medan Indien, Indonesien och Thailands snabbt växande medelklass gör dessa länder till starka kandidater för mellanprissegmentet. Huruvida eventuella handelstullar från USA ytterligare ritar om den globala spelplanen återstår att se.

 

Källa: https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/state-of-fashion

 

Bild: Press McKinsey