Spaning
Black week ökade i popularitet jämfört med i fjol
I år säger konsumenterna att de har handlat för 9,3 miljarder kronor under Black week. Det är en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Närmare hälften (48 %) valde att handla under Black week och en stor andel hade planerat sina inköp i förväg. Det visar en undersökning som Kantar Sifo har genomfört på uppdrag av PostNord.
Merparten (77 %) av konsumenterna gjorde en del av sina inköp via nätet samtidigt som andelen som handlade i fysisk butik återigen har ökat (46 %) och är nu tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Endast 10 procent av de som handlade under Black week handlade från utlandet, vilket är en lägre andel än under de senaste åren, något som har gynnat de svenska e-handelsföretagen.
Fakta från undersökningen:
94 procent av svenskarna uppmärksammande Black week
48 procent valde att handla under rean
46 procent handlade i fysiska butiker (flerval)
77 procent handlade i webbutik (flerval)
Drygt hälften (54 %) handlade enbart i webbutik under Black week
De populäraste kategorierna att handla var:
kläder och skor (59 %)
hemelektronik (33 %)
skönhet och hälsa (31 %)
14 procent handlade bara julklappar, 26 procent julklappar samt saker till sig själv och 40 procent köpte endast saker till sig själv.
53 procent uppgav att de mest gjort planerade inköp.
Av de som uppgett att de konsumerat mindre i år svarade 32 procent att det berodde på försämrad ekonomisk situation på grund av allmänt höjda priser och levnadskostnader.
Bild: Depositphotos