Shopping
Publicerat: 2022-01-25

Spaning

Brittiska butiker testar automatisk ålderskoll

Brittiska butiker testar automatisk ålderskoll

De brittiska dagligvarukedjorna Tesco, Co-op, Asda, Aldi och Morrisons ska testa teknik för automatisk uppskattning av ålder. Tekniken testas för att se om den kan underlätta alkoholförsäljningen snabbare och mer effektivt än manuella kontroller. Tekniken utvecklas av Yoti och har lanserats i Aldis Shop&Go-butik. Yoti påstår sig ha utvecklat världens mest exakta åldersuppskattningsteknik genom att träna sin AI-drivna algoritm för att kontrollera ansikten med en genomsnittlig noggrannhet på 2,2 år. I åldrarna mellan 16 och 20 är felmarginalen 1,5 år. Tanken är att läsningen ska byggas in i snabbköpsterminaler för självbetjäning och kommer att ta bilder av kundernas ansikten för analys. Bilderna kommer sedan att raderas när processen har slutförts och åldern har verifierats.
 
Källa: https://inews.co.uk/news/technology/co-op-tesco-asda-aldi-morrisons-supermarkets-trial-facial-age-estimation-tech-buying-alcohol-1406501
 
Bild: Depositphotos