Dagligvaru-handeln måste hitta nya framgångsrecept

Dagligvarubutiken agerar ankare på många handelsplatser, men snart är den välsorterade dagligvarubutikens dominans inte längre självklar. Ett stort sortiment och god befolkningstillväxt kommer i framtiden inte att vara automatiska framgångsfaktorer när konsumenternas köpbeteende förändras. Det skriver HUI Research i en ny rapport.

Dagligvaruhandeln står för hälften an den totala handeln, men är samtidigt den minst digitaliserade branschen med en e-handelsandel om 2 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns tillväxt har hittills drivits livsmedelsförsäljningen i kommuner med god befolkningstillväxt.En stor del av lönsamheten ligger i non-foodförsäljning som rengöringsmedel, kosmetika, apoteksvaror och annat. Men nu tas alltmer av den försäljningen över av specialiserade näthandlare som Apotea och andra aktörer.
HUI Research listar utmaningarna och föreslår att dagligvaruhandlarna ska ta nya grepp för att överleva på sikt.

Utmaningar för dagligvaruhandeln:

• Befolkningstillväxt innebär inte per automatik större kundunderlag för fysiska butiker

• Minskad benägenhet bland konsumenterna att åka långa sträckor för att handla

• Tuffare konkurrens från specialiserade e-handlare i varukategorier med hög marginal

• Förskjutning i konsumentpreferenser från hemlagat till färdiga måltider

• Butiker i storformat kan behöva omforma befintliga ytor

• Större svårigheter att få lönsamhet i nya varugrupper

https://public.paloma.se/webversion?cid=16258&mid=589414&emailkey=25259340-5955-45c7-bfa8-8061a214a60a