Spaning
Digitala plånböcker allt populärare
En rapport från Visa Consulting & Analytics (VCA) visar att svenska konsumenter tar sig an digitala plånböcker i en allt snabbare takt. Allt enligt rapporten "Fragmenterad men blomstrande: Det nordiska betalningslandskapet 2024" Rapporten, där 2000 konsumenter i Norden tillfrågats och som kombinerats med Visas transaktionsdata, visar på några viktiga trender:
- Användningen av digitala plånböcker förväntas att öka i Sverige, med en prognostiserad tillväxt på 141% i transaktionsvärde mellan 2023 och 2027. Denna ökning sker samtidigt som traditionella kortbetalningar tappar fart, vilket tydligt visar på ett förändrat konsumentbeteende.
- Digitala plånböcker används nu av 87% av de nordiska konsumenterna. I Sverige står digitala plånböcker för 38% av transaktionerna i fysiska butiker, och denna siffra förväntas stiga till 88,9 miljarder USD år 2027.
- I Sverige använder 28% av konsumenterna Google Pay, 23% använder Apple Pay och 13% använder PayPal.
- Konto-till-konto (A2A) betalningar vinner mark, särskilt för onlineköp. Medan Norden ligger före många europeiska länder i A2A-användning, ligger de fortfarande efter ledande länder som Nederländerna och Polen. I Sverige genomförde 31% av konsumenterna en A2A-betalning under den senaste månaden.
- Etablerade banker har fortfarande starka kundrelationer, men ett växande antal konsumenter använder FinTech-utmanare och andra finansinstitut för onlinebetalningar. Trenden är mest utpräglad bland yngre, digitalt aktiva kunder. I Sverige använder 9% av konsumenterna ett sekundärt finansinstitut för onlinebetalningar, en ökning med 50% från 2023.
- Konsumenternas prioriteringar gällande kortfunktioner utvecklas. Medan säkerhet fortfarande är viktigast (anges av 26% av svenskarna), är bekvämlighet (19%) och att veta hur betalningar behandlas (16%) också viktiga faktorer. Det finns också ett ökande intresse för funktioner som utgiftsspårning och belöningsprogram, vilket skapar möjligheter för differentiering.
Bild: Depositphotos