Spaning
Distansarbetet biter sig fast
Det holländska rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad, med verksamhet i Sverige och 38 andra länder, har släppt sin årliga globala undersökning Randstad Employer Brand Research, där 173 000 personer på över 6 000 företag i 32 länder svarat på arbetslivsrelaterade frågor. Undersökningen visar att efterfrågan på distansarbete fortsatt är stark, och möjligheten att arbeta på distans har ökat markant de senaste tre åren – 78 procent av arbetsgivarna erbjuder distansarbete i år, mot 63 procent för två år sedan. Önskan om att kunna jobba hemifrån är mindre uttalad bland de yngsta i arbetsför ålder. Och det geografiska läget trumfar möjligheten till distansarbete.
Årets undersökning visar:
- allt fler jobbar på distans delvis, 34 procent jämfört med 27 procent förra året och 24 procent för två år sedan.
- allt fler tackar nej till att jobba på distans, även om möjlighet finns: 39 procent i år jämfört med 34 procent förra året och 26 procent för två år sedan.
- Allt färre arbetsgivare erbjuder inte distansarbete: 22 procent i år jämfört med 33 procent förra året och 37 procent för två år sedan.
- Generationsmässigt skiljer sig önskan om distansarbete: för ”Generation Z” (personer födda 1997–2013) är distansarbete inte prioriterat och hamnar utanför topp tio-kraven; för ”Millennials” (födda 1981–1996) är möjligheten att jobba på distans på plats 9; för ”Generation X” (födda 1965-1980) är det också med på topp tio-kraven (plats 10)
- Det geografiska läget rankas högre än möjligheten till distansarbete oavsett ålder de senaste tre åren.
Källa: https://www.randstad.se/en/hr-trender-insikter/randstad-employer-brand-research/
Bild: Depositphotos