Mat / Dryck
Publicerat: 2023-05-04

Spaning

Få prioriterar klimatet när de handlar mat

Få prioriterar klimatet när de handlar mat

Årets Vegocracy Report utforskar våra matvanor – med den ekonomiska krisen och klimatkrisen i fokus. Undersökningen visar tydligt att vi låter våra smaklökar och vår plånbok gå före klimatet när vi handlar mat. Så få som 3 % av svenskarna sätter hållbarhetsaspekten främst när de väljer mat. Så vad krävs för att få de svenska konsumenterna att äta mer hållbart? Framförallt är det en fråga om vad det kostar. 64 % av svenskarna skulle äta mer hållbart om det var billigare visar undersökningen som gjorts på uppdrag Picadeli. Men det är också en prioriteringsfråga. När svenskarna får ange vilka aspekter som är viktigast när de handlar mat svarar de allra flesta smaken (60 %). 14 % låter kostnaden styra och på tredje plats hur hälsosam maten är (12 %). Minst andel av de svarade, endast 3 %, tycker att hållbarhet är viktigt.

Undersökningen utforskar matvanor bland människor i sju länder (Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Sverige, Storbritannien och USA). Om man jämför kunskapen om Parisavtalet i de sju länderna är Sverige solklart på topp, här säger sig 83 % ha hört talas om det. Sämst i klassen är Storbritannien, där endast 32 % känner till avtalet. Däremot är kunskapen om vad som är en hållbar måltid, enligt Parisavtalet, anmärkningsvärt låg. 72 % av svenskarna vet inte var gränsen går, och 11 % chansar på fel alternativ. Bara 17 % vet att en måltid behöver släppa ut mindre än 0,8 kg CO2e för att vara hållbar.

 

Källa: https://www.picadeli.com/sv/vegocracy-report/

 

Bild: Press Picadeli