Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2023-06-27

Spaning

Förändrade köpvanor i spåren av lågkonjunkturen

Förändrade köpvanor i spåren av lågkonjunkturen

Svenskarnas köpkraft har försvagats kraftigt det senaste året. Höjda räntor och hög inflation har bidragit till att påverka svensk hushållskonsumtion. För att kunna fortsätta göra sina inköp använder konsumenterna därför i större utsträckning delbetalning och kreditkort, köper fler begagnade varor och letar mer efter erbjudanden och billigare alternativ. Det visar en rapport från NetOnNet, baserad på en rikstäckande undersökning och intern data.

Detta är rapportens huvudresultat:

  • Hela 50 procent av konsumenterna har vidtagit en eller flera åtgärder för att kunna handla hemelektronik, mode, kläder, sport- och fritidsartiklar, möbler och inredning under de senaste 12 månaderna, på grund av försvagad köpkraft.
  • Intern data visar en procentuell ökning av betalning med kreditkort eller delbetalning för varor hos NetOnNet på 13,7 procent de första fyra månader 2023 jämfört med samma period 2022.
  • 11 procent av alla svenskar säger att de har använt delbetalningar och/eller kreditkort i större utsträckning än tidigare de senaste 12 månaderna för att kunna handla varor från de aktuella produktkategorierna.
  • 17 procent av svenskarna under 30 år har använt delbetalningar och/eller kreditkort i större utsträckning än tidigare de senaste 12 månaderna, jämfört med endast 3 procent av de över 65 år.
  • 18 procent av svenskarna har köpt begagnade varor privat och/eller i butik/näthandel de senaste 12 månaderna i större utsträckning än tidigare.
  • Hela 30 procent av svenskarna säger i undersökningen att de har valt ett mer prisvärt alternativ än vad de normalt skulle ha gjort.
  • 27 procent har de senaste 12 månaderna handlat på rea i större utsträckning än tidigare.

Undersökningen visar också att 24 procent säger att de är mer prismedvetna nu när de handlar hemelektronik, och det är i större utsträckning än när de handlar sport- och fritidsartiklar samt möbler och heminredning. I särklass mest prismedvetna är svenskarna när det gäller att handla kläder och skor; där hela 42 procent anger detta.

 

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/netonnet_ab/documents/handelsrapport-dot-pdf-432841

 

Bild: Press NetonNet