Spaning
Fördubblad digital konsumtion

Kommunikation och information är det konsumtionsområde som har vuxit snabbast under det senaste decenniet. Samtidigt har priserna på telefoner, datorer och digitala tjänster halverats på tjugo år. Det visar Konsumtionsrapporten som ges ut i ett samarbete mellan Centrum för konsumtionsforskning (CFK) och Centre for Retailing (CFR), båda på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Under 2024 uppgick konsumtionen till 130 miljarder kronor, vilket motsvarar 5 procent av hushållens totala utgifter. Det är det snabbast växande konsumtionsområdet mellan 2014 och 2024, med en ökning på hela 119 procent i fasta priser. I genomsnitt har området vuxit med drygt 8 procent per år under perioden. Ökningen beror på den tekniska utvecklingen, ökad digitalisering och nya sätt att använda tekniken – samt att priserna har sjunkit.
Samtidigt får konsumenterna mer för pengarna. Priserna på utrustning och tjänster för information och kommunikation har sjunkit under lång tid. Senaste året är det ett par procent, på tio år cirka 30 procent och på 20 år har priserna minskat med ungefär hälften. Årets konsumtionsrapport visar också att hushållens totala konsumtion ökade något under 2024. De flesta områden växte under 2024, om än svagt. Förutom information och kommunikation är det bara kategorin turisters konsumtion som når upp till minst 3 procent ökning i fasta priser.
Samtidigt minskade konsumtionen inom några områden jämfört med 2023. Störst var nedgången för kläder och skor (-4,1 procent), följt av hotell, caféer och restauranger (-2,6 procent), utbildning (-2,5 procent) samt alkohol och tobak (-1,7 procent).
Källa: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/88318
Bild: Depositphotos