Spaning
Generation Z - framtidens restauranggäst
Generation Z syftar till barn och ungdomar födda mellan 1995 och 2010. De är också nästa grupp konsumenter som kommer att börja besöka restauranger. Arla har i sin Kockrapport 2016 tagit fasta på sex saker om hur den generationen kommer att vilja uppleva sina restaurangbesök.
Måltidsforskaren Richard Tellström sammanställde rapporten och beskriver de sex sakerna så här;
1. Matkuratorn äntrar scenen
Framtidens restaurang är ett showroom för matupplevelser snarare än en plats för att snabbt stilla hungern. Strålkastarna är på och upplevelsen är omsorgsfullt regisserad och skapad av en matkurator, som står i rampljuset.
2. Total transparens
Öppenhet är självklart för framtidens kunniga och intresserade matgäster. Matkuratorerna befinner sig ofta i restaurangens mitt där matupplevelserna skapas och behandling av råvarorna sker inför öppen ridå. På restaurangen serveras endast det som kan odlas, produceras och tillagas på ett hållbart och hälsosamt sätt.
3. Närodlat på riktigt
Framtidens restaurang placeras i närhet till råvarorna och matgästen, eftersom det ses som allt mer självklart att endast servera det som kan odlas på plats. Det blir vanligare med restauranger i direkt anslutning till gården eller mejeriet. Bostadshus konverteras till odlings- och matcentraler som bistår närområdet med mat.
4. Socialisera mera
Sociala ytor är bland det allra viktigaste på framtidens restaurang. Gäster kan sitta upphöjda i taket eller längs med en vägg för att frigöra utrymme för umgänge och aktivitet. Det blir vanligare att restauranger skippar småbord och skapar en stor yta där alla gäster umgås med varandra.
5. Strikt urval möter valfrihet
Framtidens restaurangmeny är en sparsmakad affär i hållbarhetens tecken. Gästerna beställer från en kort och noggrant utvald meny – ett resultat av matkuratorernas krav på att arbeta miljömässigt och hälsosamt. Tre eller fem rätter per meny är inte ovanligt.
6. Flexibel fusion
Fusioner är självklara på framtidens restaurang. Matkuratorn visar sin kreativitet och blandar ingredienser och kulturella matvanor, med utgångspunkt i miljöhänsyn och hälsa. Matgästen bryr sig mindre om traditionell frukost, lunch och middag, och mer om en spännande tallrik som kittlar smaklökarna, tillgodoser näringsbehovet och är närproducerad.
Läs mer på:
https://kund.arla.se/evenemang/arets-kock/kockrapporten/