Genombrott för smarta klockor

Genombrott för smarta klockor

Allt fler är nöjda med sin smartklocka det visar en undersökning som analysföretaget CCS Insight genomfört bland 4000 konsumenter, både sådana som använder en smartklocka och personer som inte gör det. Kundnöjdheten bland de som använder en smartklocka är stor och det är i undersökningen bara två procent som inte använder den klocka de köpt. Det här gäller dessutom alla de tillverkare som inkluderas i undersökningen, till exempel Apple, Fitbit och Samsung.

Bland de som i undersökningen uppger att de har en smartklocka är det träning och hälsa som är de viktigaste funktionerna och det största irritationsmomentet är bristande batteritid. Garmin- och Fitbit-användare är särskilt träningsinriktade men generellt uppger de som köpt smartklocka att det är stegräkning som är viktigaste funktionen när man ska välja smartklocka, trots att det är en funktion som finns i de flesta smartphones idag. Bland de som har en smartklocka uppger 66 procent att de troligen kommer att uppgradera till en ny smart klocka inom två år medan 27 procent tänker vänta längre än så och 7 procent inte tror att de någonsin kommer köpa en ny smartklocka.

Undersökningen som CCS Insight gjort riktade sig även till de som inte har en smartklocka idag. Av de personerna uppger 38 procent att de övervägt att köpa en smartklocka, men trots det inte gjort slag i saken. Anledningen är ofta att de tycker att det är för dyrt. Enligt CCS Insight är dock billigare klockor, kring 2500 kronor, något som skulle få fler att hoppa på tåget.

 

Läs mer: https://www.ccsinsight.com/press/company-news/smartwatches-are-here-to-stay-with-strong-growth-expected/

 

Bild: Depositphoto