Spaning
IKEA ger insikter om livet hemma
IKEA har tagit fram en global rapport om livet hemma, Life at Home Report. Målet med rapporten är att skapa ökad medvetenhet om vardagslivets utmaningar och om hur livet hemma kan förbättras. Undersökningen som fokuserar på hur de många människorna startar sina dagar har genomförts i åtta i världen – Berlin, London, Moskva, Mumbai, New York, Paris, Shanghai och Stockholm. Resultatet baseras på svar från 8 000 personer mellan 18 och 60 år samt egna undersökningar och externa studier.
En nyckelinsikt i rapporten enligt Ikea är att även om människor har hektiska morgnar, spenderar de tre gånger så mycket tid på att använda sina mobiler och sociala medier istället för att umgås med sina barn. Undersökningen visar att familjer med barn tycker att det viktigaste att göra på morgonen är att prata med barnen (59 procent) eller att ge barnen en kram eller en puss (57 procent). Samtidigt finns ett tydligt glapp mellan vad vi tycker är viktigast och vad vi faktiskt gör.
Som en interaktiv del av rapporten, Life at Home Report, har IKEA utvecklat ett nytt onlineverktyg, Data Mixing Board, som ska hjälpa användarna att utvinna fakta och statistik ur den stora mängden data som samlats ihop till rapporten.
Länk till rapport och onlineverktyg: http://lifeathome.ikea.com/