Klimat-omställningen individens ansvar

En ny undersökning på uppdrag av Schneider Electric visar att en majoritet anser att individer borde spela en större roll i klimatförändringarna. Undersökningen är en del av en global undersökning, som gjorts på flera marknader däribland den svenska, där de globala resultaten nyligen publicerades här.

Viktiga resultat från konsumentundersökningen på den svenska marknaden inkluderar:

  • 7 av 10 (73 %) konsumenter anser att minska koldioxidavtryck är en personlig prioritet
  • Hälften (48 %) lägger vikt vid att deras hem har noll koldioxidavtryck, men mindre än en tredjedel (23 %) tror faktiskt att detta kommer att hända.
  • Över hälften (56 %) anser att det är individens ansvar att hantera klimatförändringarna

Studien visar också att dagens konsumenter vill ha en hållbar livsstil, med energieffektivitet hemma som sin främsta prioritet.

  • 34 % av de tillfrågade i Sverige tror att smart hemteknik kommer att bidra till att göra deras hem mer hållbart
  • Hälften (49 %) förväntar sig att deras nya hem eller lägenheter är utrustade med smarta hemenheter, en ökning med 11 % jämfört med tidigare genomförd forskning
  • Med individer och familjer som är villiga att spendera i genomsnitt 16 721 SEK under de kommande 12 månaderna på energieffektivitet – befintliga prylägare som sannolikt redan har sett fördelarna med smart teknik och införlivat den i sin livsstil, är villiga att spendera minst två gånger beloppet (27,440 SEK jämfört med 11,323 SEK).
  • Smarta (dvs uppkopplade) termostater är bland de tre mest köpta smarta enheterna, medan smarta energimonitorer stigit från plats 8 till 6 sedan 2020.

 

Källa: https://news.cision.com/se/schneider-electric/r/schneider-electric-s-undersokning-visar-att-mer-an-8-av-10-svenska-konsumenter-gor-en-direkt-kopplin,c3622017

 

Bild: Depositphotos