Spaning
Konsumenten ser fram emot shopping i metaverse

En nyligen genomförd undersökning gjord av Meta ibland 30 000 konsumenter runt om i världen, inklusive USA, Kanada, Frankrike, Storbritannien, Australien, Brasilien, Tyskland, Indien, Japan, Sydkorea, Thailand och Mexiko, visade att dagens konsumenter är intresserade av upplevelser på nästa nivå. Undersökningen identifierade tre viktiga konsumenttrender.
- Shoppare är redo för potentialen i metaverse - I den här undersökningen tror 42 % av shoppare att metaverse kommer att förändra deras shoppingupplevelse positivt. 50 % säger att varumärken och återförsäljare kommer att behöva ha en närvaro på spelplattformar och andra virtuella världar för att bli framgångsrika i framtiden. Över hälften av alla tillfrågade shoppare (51 %) säger att virtuella butiker kommer att erbjuda ett bekvämare sätt att handla, medan 56 % förväntar sig att ett bredare utbud av specialiserade butiker (för nischprodukter och marknader) kommer att vara lättare att nå. I metaverse kommer gränserna mellan fysisk och digital detaljhandel att suddas ut – nästan hälften av alla tillfrågade shoppare (48 %) vill ha en upplevelse som replikerar känslan av att handla i en fysisk butik.
- AR kan vara en bro till metaverse - Enligt undersökningen uppger 28 % av konsumenterna att de använder eller har använt AR när de handlar, och 42 % föreställer sig att AR kan förbättra shoppingupplevelsen genom att överbrygga klyftan mellan online och den fysiska butiken. 44 % av de tillfrågade vill upptäcka de olika aspekterna av ett varumärke på ett lekfullt och inspirerande sätt, och 45 % är också intresserade av att kommunicera online med en butikskonsult. 47 % är intresserade av att använda enheter i butik för att virtuellt prova produkter, och 47 % är intresserade av virtuell prova produkter med telefonens kamera.
- Digitala tvillingar är en premiumvara för shoppare - Shoppare är redo att börja köpa digitala tvillingar – en virtuell, identisk vara som kommer med en fysisk vara. I vår undersökning säger 46 % att det är viktigt att nya verkliga produkter också blir tillgängliga som virtuella produkter.
Virtuella produkter erbjuder en ny möjlighet att stärka konsumenternas lojalitet. 46 % av de tillfrågade kunderna säger att virtuella produkter ger en känsla av association till ett varumärke genom att erbjuda något sällsynt och unikt, och 48 % säger att det gör dem mer lojala om ett varumärke erbjuder en virtuell vara som belöning för deras lojalitet.
Källa: https://www.facebook.com/business/news/shoppers-are-ready-to-embrace-the-metaverse
Bild: Depositphotos