Shopping
Publicerat: 2022-10-11

Spaning

Konsumenten ser fram emot shopping i metaverse

Konsumenten ser fram emot shopping i metaverse

En nyligen genomförd undersökning gjord av Meta ibland 30 000 konsumenter runt om i världen, inklusive USA, Kanada, Frankrike, Storbritannien, Australien, Brasilien, Tyskland, Indien, Japan, Sydkorea, Thailand och Mexiko, visade att dagens konsumenter är intresserade av upplevelser på nästa nivå.  Undersökningen identifierade tre viktiga konsumenttrender.

  1. Shoppare är redo för potentialen i metaverse - I den här undersökningen tror 42 % av shoppare att metaverse kommer att förändra deras shoppingupplevelse positivt. 50 % säger att varumärken och återförsäljare kommer att behöva ha en närvaro på spelplattformar och andra virtuella världar för att bli framgångsrika i framtiden. Över hälften av alla tillfrågade shoppare (51 %) säger att virtuella butiker kommer att erbjuda ett bekvämare sätt att handla, medan 56 % förväntar sig att ett bredare utbud av specialiserade butiker (för nischprodukter och marknader) kommer att vara lättare att nå.  I metaverse kommer gränserna mellan fysisk och digital detaljhandel att suddas ut – nästan hälften av alla tillfrågade shoppare (48 %) vill ha en upplevelse som replikerar känslan av att handla i en fysisk butik.
  2. AR kan vara en bro till metaverse - Enligt undersökningen uppger 28 % av konsumenterna att de använder eller har använt AR när de handlar, och 42 % föreställer sig att AR kan förbättra shoppingupplevelsen genom att överbrygga klyftan mellan online och den fysiska butiken. 44 % av de tillfrågade vill upptäcka de olika aspekterna av ett varumärke på ett lekfullt och inspirerande sätt, och 45 % är också intresserade av att kommunicera online med en butikskonsult. 47 % är intresserade av att använda enheter i butik för att virtuellt prova produkter, och 47 % är intresserade av virtuell prova produkter med telefonens kamera.
  3. Digitala tvillingar är en premiumvara för shoppare - Shoppare är redo att börja köpa digitala tvillingar – en virtuell, identisk vara som kommer med en fysisk vara. I vår undersökning säger 46 % att det är viktigt att nya verkliga produkter också blir tillgängliga som virtuella produkter.

Virtuella produkter erbjuder en ny möjlighet att stärka konsumenternas lojalitet. 46 % av de tillfrågade kunderna säger att virtuella produkter ger en känsla av association till ett varumärke genom att erbjuda något sällsynt och unikt, och 48 % säger att det gör dem mer lojala om ett varumärke erbjuder en virtuell vara som belöning för deras lojalitet.

 

Källa: https://www.facebook.com/business/news/shoppers-are-ready-to-embrace-the-metaverse

 

Bild: Depositphotos