Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2023-02-08

Spaning

Minskad köpkraft

Minskad köpkraft

Jämförelsesajten Prisjakt har publicerat sin senaste konsumentrapport Konsumentkompassen Q1 2023. Temat för rapporten är DTC (direct to consumer). Vilka konsumenter föredrar DTC och vad skulle göra att de handlar på det sättet oftare?

Här ett urval av innehållet:

Prisjakts Köpkraftindex det första kvartalet 2023 landar på 6,0. Det är en mindre återhämtning (+0,1) mot Q4 2022. Men likväl ett stort tapp jämfört med samma period i fjol. Nära var tredje svensk (29%) uppger att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor de kommande tre månaderna, vilket kan jämföras mot första kvartalet i fjol då 45 procent svarade detsamma.

Många branscher förväntas backa i Q1 2023. En kategori där förhållandevis många fortfarande förväntas handla framöver är dock Skönhet & hälsa. Kategorin karaktäriseras generellt av produkter i något lägre prisklass, det rör sig också ofta om produkter till badrummet som behöver fyllas på kontinuerligt. Detta kan göra att branschen påverkas mindre av den försvagade hushållsekonomin, men likt övriga segment förväntas konsumenter även här välja något billigare produktalternativ än man gjorde tidigare.

Konsumentkompassen Q1 2023 visar även att färre konsumenter handlar online framöver jämfört mot i fjol. Det är dock inte ett jättestort tapp, och faktum är att fler uppger att de ska handla online jämfört mot föregående kvartal (Q4 2022). 26 procent uppger att de ska handla mest i onlinebutik i Q1 2023, vilket kan jämföras mot Q4 2022 då 22 procent skulle göra det.

 

Källa: https://konsumentkompassen.prisjakt.nu/

 

Bild: Press Prisjakt