Mobilen överraskar de stora

Mobilens segertåg bland användarna gör att hela annonsaffären ställs på huvudet. Inte bara för traditionella medier, utan också för de allra största Google och Facebook som verkar tas på sängen. Den senare har, som vi tidigare beskrivit i detta nyhetsbrev, varnat för att man inte har ordning på mobilaffären och Google rapporterade i senaste kvartalsrapporten om ett intäktstapp som anses bero på mobil teknik. Dels, vilket är intressant även för tidningsbranschen, har intäkterna minskat p g a snabb övergång till mobila annonsaffären och dels har förvärvet av Motorola blivit dyrt. Kostnaden per klick har minskat med 15 proc, rapporterar Google, vilket förklaras av en stadig ökning av sökningar från mobilen.

Men Google har ändå bäddad bra för sig. Företagets operativsystem Android är störst i världen. Även Facebook bäddar bra och positionerar sig starkt på mobilen trots en möjlig avsaknad av långsiktig strategi. Facebook är nu världens andra mobilföretag, räknat i mobila intäkter och när den senaste kvartalsrapporten kom med intäktssiffrorna gick börskursen upp. 14 proc av Facebooks annonsintäkter kommer nu från mobil annonsering. En tredje gigant, Linkedin, har nu en fjärdedel av sin trafik från mobilen, men man tar det lugnt när det gäller att tjäna pengar. De stora USA-bolagen ligger i lä jämfört med norska VG som redovisar att en tredjedel av de digitala intäkterna är från mobila kanaler.