Mat / Dryck
Publicerat: 2018-09-24

Spaning

Nya proteiner på våra matbord

Nya proteiner på våra matbord

Nya proteiner som lupiner och ”köttfritt” kött och intresset för välgörande mat är två av de stora mattrenderna på ingång. Så många som 52% av svenskarna vill äta en personanpassad diet, det vill säga mat anpassad utifrån individuella näringsbehov. Samtidigt märks en tydlig trend med glitter och glamour i maten, och när vi äter ute jagar vi en helhetsupplevelse där såväl maten och atmosfären som restaurangens ”story” och värderingar spelar in. Det är något av innehållet i Fazers färska trendrapport ”Framtidens Mat 2019”.
Fazer har, baserat på gedigna spaningar runt om i världen, intervjuer med forskare, kockar och andra som arbetar med mat, och en bred nordisk konsumentundersökning tagit fram rapporten Framtidens Mat 2019. Konsumentundersökningen ger svar på hur vi i Norden ser på välgörande och klimatsmart mat, och vad vi skulle kunna tänka oss att kompromissa med för klimatets skull.
Undersökningen visar bland annat att nordborna är positiva till att äta mat gjord på livsmedel som är nära bäst-före-datum (43% av svenskarna, 37% av danskarna, 49% av norrmännen och 35% av finnarna). Undersökningen visar också att 31% av svenskarna kan tänka sig att äta mer vegetabiliskt protein som havre, soja eller liknande, medan bara 9% av svenskarna och 7% av danskarna och norrmännen kan tänka sig att äta insekter för att skydda miljön. En betydande andel av nordborna är också intresserade av att köpa mat- och dryck som har specifika hälsoeffekter som till exempel att ge extra energi eller vara bra för tarmhälsan och immunförsvaret.
 
Läs rapporten: https://www.fazerfoodservices.com/sv/dela-erfarenheter/framtidens-mat-2019/