Nytt verktyg för att beräkna klimatpåverkan

För att hjälpa privatpersoner att göra mer hållbara val lanserar svenska Doconomy plattformen Re–Store. Plattformen bygger på Doconomys Lifestyle Calculator som är framtagen tillsammans med UNFCCC och som räknar ut en individs klimatavtryck. Nytt sedan Lifestyle Calculator är dock att konsumenter med hjälp av Re–Store nu också har möjlighet att aktivera erbjudanden från företag vars produkter och tjänster representerar möjligheten att reducera personens klimatavtryck.

Plattformen hjälper konsumenter att ta reda på inom vilka områden de har högst påverkan och matchas med varumärken som erbjuder produkter och tjänster som har en beräknad besparing i miljöpåverkan. Re–Store fokuserar till en början på områdena energi, transport, mat och shopping. Genom plattformen kan företag för första gången nå konsumenter som är intresserade av hållbara produkter och tjänster, vilket kan vara avgörande för små och medelstora företag som satsar på hållbarhet och investerar i hållbara tillverkningsmetoder.

Re–Store har vid lansering 11 företag kopplade till sig. Några av dessa är M – Volvo Car Mobility, Cake, All Aboard, Sellpy, och Telge Energi. Målet är att kunna erbjuda konsumenter hållbara val inom alla kategorier. För att bli en del av Re–Store så behöver man som företag gå igenom en rigorös deklarationsprocess och påvisa ens klimatavtryck direkt gentemot kund — allt för att låta konsumenten fatta informerade och klimatsmarta köpbeslut.

 

Källa: https://re-store.io/

 

Bild: Press Doconomy