ICAs framtidsrapport 2022: Framtidens butik

ICAs nya rapport djupdyker i hur framtidens fysiska butik kommer att se ut och vad kunder efterfrågar både idag och i framtiden. Rapporten utforskar både trender, drivkrafter och scenarios kopplat till butiken. Tre insikter som lyfts fram är behovet av den fysiska butiken i framtiden, att butiker kommer se mer olika ut i framtiden än idag, samt att kunder ställer höga krav på en enkel, lugn och trevlig upplevelse samt ett helhetstänk i fråga om hållbarhet. Tekniska lösningar och nya affärskoncept driver förändring. Inte sällan beskrivs framväxten av nya institutioner inom dagligvaruhandeln, såsom e-handelsbutiker och dark-stores, som utmanare till den traditionella butiken. Detta till trots så finns det idag lite som pekar på att butiken kommer att försvinna. Både experter och handlare är överens om att dagligvarubutiken utgör en konkurrenskraftig lösning i många år framöver, och bland konsumenter är den stora majoriteten (9 av10) nöjda med sitt sätt att handla dagligvaror.

 

Källa: https://www.e-magin.se/paper/6s13txkk/paper/1#/paper/6s13txkk/1

 

Bild: press Ica