Personligt, smidigt och utvecklande styr resandet 2019

Personligt, smidigt och utvecklande styr resandet 2019

Bokningssajten Booking.com har sammanställt ett material från över 163 miljoner verifierade gästrecensioner samt enkätundersökningar från 21 500 personer i 29 länder för att identifiera vilka trender vi kan förvänta oss i resandet nästa år.

 

  1. Kombinera resan med jobb

2019 kommer att bli året då allt fler som reser gör aktiva val för att få ett större syfte med resan, något mer värdefullt och självförverkligande. Mer än hälften (56 %) anser att de lärt sig mycket om livet genom att resa. 2019 kommer människor i allt högre utsträckning vilja lära sig något nytt på resan, och antalet volontärresor och jobbsemestrar kommer öka över generationerna.

 

  1. Det ska vara smidigt

“Smidigt” kommer att bli den gyllene standarden för tekniska lösningar inom resebranschen 2019. De senaste åren har det pratats mycket om artificiell intelligens (AI), virtuell verklighet (VR) och röstigenkänning. Nästa år kommer de största innovationerna kombinera denna teknik och ge smarta lösningar för resan. Tänk digitala dörrlås som öppnas med mobilen istället för en klassisk nyckel, personliga restips eller en robotreceptionist som kan prata med gästerna på deras eget språk.

 

  1. Håll utkik efter outforskade territorier

Nasa kommer att börja bygga sin rymdstation på månen 2019. Den kommer att vara klar 2022 och vi kan vänta oss stora investeringar i rymdresor. Vi kommer att tänja på gränserna för hur långt man kan resa och med den utveckling vi ser för rymdtekniken verkar rymdturismen inte ligga så långt bort längre. Företag som erbjuder resor och andra konsumentvaror kommer att satsa på experiment inför en framtid i rymden och för att möta efterfrågan från de som vill korsa nästa gräns. Fyra av tio (40 %) uppger att de är nyfikna på framtidens rymdresor och nästan lika många kan överväga att själva prova på (38 %).

 

  1. Personligt när det är som bäst

2019 verkar bli året då det sker en snabb utveckling med hur vi använder reseinformation. Generella och övergripande reseguider kommer få ge plats åt allt kortare innehåll som är specialanpassat och relevant samt passar i flödet på sociala medier. En tredjedel (34 %) vill att någon annan gör grovjobbet och kommer med restips och två femtedelar (41 %) vill att reseföretag använder AI-teknik för att kunna ge restips som är baserade på tidigare resor. Mer än hälften (52 %) skulle tycka att det vore häftigt med ny teknik i resebranschen, som en digital reseledare som kan ge dem en unik och skräddarsydd upplevelse.

 

  1. Fokus på medvetet resande

2019 kommer även vara året då vi får se ett mer medvetet resande som en återspegling av ett ökat intresse i världen för samhällsfrågor som mänskliga rättigheter, jämställdhet och arbetsförhållanden. Innan man väljer vart man ska åka ställer man frågor om sociala, politiska och miljömässiga förhållanden på resmålet. Omkring hälften (49 %) tycker att sociala förhållanden på eventuella resmål är viktiga när man väljer vart man ska åka och över hälften (58 %) väljer bort resmål om de tror att en resa dit kan påverka lokalbefolkningen negativt.

 

  1. Dags att dissa plasten

Problematiken med engångsplast fortsätter att vara ett hett ämne för diskussion, men 2019 kommer oron övergå till faktiska åtgärder. Millennials och generation Z kommer leta efter hållbara upplevelser på resmålet och boenden kommer att försöka minska användandet av plast och gå mot en mer hållbar framtid. En klar majoritet (86 %) uppger att de skulle kunna tänka sig att lägga mer tid på aktiviteter som minskar miljöpåverkan på sin resa.

 

  1. På jakt efter upplevelser

En av de största resetrenderna 2018 var att resa med fokus på upplevelser. 2019 kommer att ta konceptet snäppet längre. Nästan två tredjedelar (60 %) värderar upplevelser högre än materiellt ägande. Och det handlar om många olika och autentiska upplevelser, från var man äter och sover till hur man shoppar eller ser sin favoritsport, med tonvikt på att skapa stunder som ger varaktig glädje.

 

  1. Maxa det lilla

Över hälften (53 %) uppger att de tänker göra fler weekendresor 2019. Året kommer att präglas av skräddarsydda resformer med effektivare resplaner som kräver färre semesterdagar. En kortare resa som ger större upplevelser helt enkelt. Kortare resor kommer att vara mer personliga och berikande eftersom mikroresorna blir mer variationsrika och specialanpassade.

 

Läs mer:  http://news.cision.com/se/booking-com/r/framtidsanalys-fran-booking-com–sa-har-kommer-vi-resa-2019,c2648016