Smarta appar – bot mot IT-frustration

IT-konsultföretaget Wipro utvecklar nästa generations appar. De nya smarta apparna är byggda på maskinlärning. De bygger gradvis upp en erfarenhet av vad användarna försöker göra. I stället för att skicka felmeddelanden till användaren, korrigerar appen sig själv för att kunna utföra det som användaren vill.
Parmesh Subramarian på Wipro i Stockholm förklarar skillnaden:
– Traditionella appar bygger på manuell interaktion. Användarna besväras kontinuerligt av uppgraderingar som måste installeras, och ju fler manuella manövrar desto större risk för fel och därmed sammanhängande frustration. En smart app är självständing, intelligent eftersom den svarar på det användaren gör, och korrigerar hela tiden sig själv efter användarens behov.

Smarta appar kan också hitta och förebygga eventuella säkerhetshot och läckor.
Carl-Henrik Hallström som är Nordenchef för Wipro förtydligar:
– Det är ju ett känt fenomen att när du googlat eller köpt en produkt på nätet, så kommer det en massa annonser på samma produkt eller produkter som kan komplettera ditt köp. Detta sker ju helt öppet och man kan ju irriteras eller uppskatta det. Men exakt samma teknik kan också användas av skurkar. Fast de skickar inte på dig en annons som säger ”Hej – vi har just installerat en spyware som ser alla dina konton och kortnummer”.
En smart app ska hitta läckorna och täppa dem innan du hinner skadas, lovar man på Wipro.