Privatekonomi Shopping Värderingar
Publicerat: 2025-06-16

Spaning

Svenskarnas gåvovanor

Svenskarnas gåvovanor

Åhléns släpper Presentrapporten 2025, som belyser hur svenskarnas syn på gåvor förändras i takt med nya vanor och värderingar. Rapporten visar bland annat att födelsedagar anses vara årets viktigaste presenttillfälle, och att det för de flesta är viktigare att en gåva upplevs personlig och genomtänkt än att den är dyr. Rapporten bygger på en riksrepresentativ undersökning med över 1 300 svarande i olika åldrar, kön och regioner.

Rapporten visar att presentbeteendet påverkas av både ålder, livsstil och geografi - yngre inspireras främst digitalt, äldre söker sig till fysiska butiker, och i storstadsregioner som Stockholm är förväntningarna högre och presentstress vanligare. Födelsedagar har samtidigt blivit det viktigaste tillfället för presentgivande och bedöms av många som årets mest betydelsefulla gåvohögtid. För majoriteten av respondenterna är det inte priset som avgör värdet på en gåva, utan att den upplevs som personlig och genomtänkt. Självbelöning blir också allt vanligare och många uppger att de oftare köper presenter till sig själva än till andra.

 

 

Källa: https://www.ahlens.se/tips-och-rad/sa-ger-sverige

 

Bild: Press Åhlens