Mat / Dryck Privatekonomi Värderingar
Publicerat: 2024-06-02

Spaning

Svenskarnas matvanor 2024

Svenskarnas matvanor 2024

Måltidsföretaget HelloFresh har tagit fram rapporten Sverige till bords 2024, som innehåller insikter, trender och spaningar om svenskarnas matvanor och smakpreferenser. Rapporten är baserad på en riksrepresentativ Sifo-undersökning, ihop med statistik från HelloFresh egen databas från den stora grupp svenskar som beställer matkassar från företaget.

Det ekonomiska läget fortsätter att påverka vad som hamnar på våra tallrikar. Idag tänker varannan svensk på kostnader och budget i högre grad än för ett år sedan, vid köp av veckans måltider. Till följd äter 4 av 10 billigare mat än tidigare. Andra vanliga åtgärder är att vi äter mindre kött (21%), färre färska grönsaker (14%) och mer baljväxter (11%). Däremot uppger endast sex procent att de äter mer halvfabrikat än tidigare. Nästan 9 av 10 lagar mat ur det svenska köket hemma varje månad.

Maträtter som snart kan komma att räknas som del av svenska köket är:

41% anser att spaghetti med köttfärssås ingår i det svenska köket.

36% anser att kött med bearnaisesås och potatis ingår i det svenska köket.

15% anser att tacos ingår i det svenska köket.

I den yngre generationen (18–25 år) anser drygt 1 av 4 att tacos är en svensk maträtt. Här är det också fler som lyfter fram pizza (15%) och kebab (12%) som del av det svenska köket.

Det italienska köket står högt i kurs bland svenskarna. Hela 55% lagar italiensk mat hemma varje månad, och i fjol beställde svenska kunder nästan en miljon pastarecept (929,241) via HelloFresh. Italien är även det kök vi är mest nyfikna på att äta och laga under 2024. På samma topplista syns också ett växande intresse för de asiatiska köken och i synnerhet koreansk och japansk mat.

Idag har mer än var fjärde svensk matlagning som ett intresse (28%). Dessutom tycker en tredjedel att det är roligt att experimentera i köket och att testa nya matkulturer och recept. Ungefär varannan svensk (47%) testar nya recept för första gången minst en gång i månaden. För att hitta inspiration till nya recept är det vanligast att googla (67%), få tips från vänner och familj (28%) eller använda sig av kokböcker (24%) och matprogram på tv (22%).

I Generation Z (18–29 år) är det vanligare att ha matlagning som intresse (37%) och följa matinfluencers på sociala medier (28% vs 17%). För ålderskategorin är dessutom TikTok en av de populäraste källorna till nya recept (20%). Däremot har AI-tjänster som ChatGPT inte slagit igenom oavsett åldersgrupp, då bara 1% använder detta för att hitta nya maträtter.

 

Källa: https://www.hellofresh.se/about/sverige-till-bords

 

Bild: HelloFresh