Svensken e-handlar för över 50 miljarder kronor

Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 19 procent under 2015 och omsatte 50,1 miljarder kronor visar e-barometern för 2015 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Inte sedan 2007 har tillväxttakten varit så stark. E-handeln utgör nu 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Exkluderas dagligvaruhandeln är andelen högre, cirka 12 procent.

Hemelektronik stärkte under 2015 sin position som den främsta branschen i svensk e-handel. Försäljningen av hemelektronik över internet för helåret 2015 ökade med 16 procent, vilket innebär en omsättning på 11 miljarder kronor. Det betyder att 23 procent av all hemelektronik inom svensk detaljhandel nu säljs via nätet. Bland uppstickarna finns årets försäljningsraket bygghandeln vars försäljning över internet ökade med 38 procent, samt möbler och heminredning som visade en tillväxt på 34 procent.

Enligt e-barometern är det konsumenterna som driver butikerna framför sig när det gäller digitaliseringen. 31 procent av konsumenterna gjorde research på internet före sitt senaste köp, medan 17 procent besökte en fysisk butik för att studera varan innan sitt senaste köp på nätet. Sju av tio svenskar använde också sin mobiltelefon i något steg av inköpsprocessen av varor under sista kvartalet 2015.

Läs mer och ladda hem rapporten här: http://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord-sverige/2016/e-barometern-2015-svensk-e-handel-for-over-50-miljarder-kronor/