Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2018-09-19

Spaning

Swish ny e-handelsfavorit

Swish ny e-handelsfavorit

Mer än var tredje svensk (37 procent) har nu använt Swish som betalsätt vid e-handel. Bland de allra yngsta är det nästan hälften (48 procent). En tiondel av svenskarna utser också Swish till det betalsätt man föredrar på nätet, nästan en fördubbling mot ifjol. Betalappen har omkring sex miljoner anslutna användare i Sverige.
Apple Pay har inte slagit alls bland svenskar och kryptovalutor som Bitcoin är det ytterst få som använt enligt samma rapport.
–Swish kommer sannolikt att fortsätta öka på bekostnad av andra betalsätt, främst direktbetalning från bankkonto, eftersom konsumenterna tycker Swish är överlägset enklast, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.
Han framhåller att det fortfarande finns många webbutiker som inte tar emot Swish men att vi kommer att få se ett ökande antal under de kommande åren. En webbutik har många saker de behöver lägga tid på och betalningsdelen kommer sällan högst upp på agendan, därför tar det lite tid innan Swish kommer finnas hos majoriteten av webbutikerna. Kort, faktura och nätbank är idag de största betalsätten men i framtiden kommer det vara lika viktigt att erbjuda Swish.
Kryptovalutor omtalas flitigt i medierna men det är ännu få svenskar som faktiskt använt metoden för att betala på nätet. Hela 69 procent känner till vad kryptovaluta är men endast tre procent har använt det på nätet. Endast en procent av kvinnor har använt det jämfört med sex procent av männen.
Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2018, en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten som lanseras i sin helhet i mitten av september är baserad på en undersökning av YouGov som *genomfördes under det andra kvartalet 2018 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige.
Läs mer här: https://www.dibs.se/publikationer