Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2025-06-05

Spaning

Transparens viktigt vid betalningar

Transparens viktigt vid betalningar

Fintech-bolaget Kustom har presenterat rapporten, “Så vill svenskarna checka ut och betala”, baserad på data insamlad av Ipsos. Rapporten visar att oväntade kostnader i efterhand – som fakturaavgifter eller räntekostnader – har stor påverkan på lojaliteten. 83 % av svenska konsumenter uppger att de skulle undvika att handla i samma butik igen om köpet blev dyrare än väntat. Frakten spelar också en avgörande roll i kassan – höga fraktavgifter är det vanligaste skälet till att konsumenter väljer att inte fullfölja sitt köp.

De viktigaste resultaten från “Så vill svenskarna checka ut och betala”:

  • Hög fraktkostnad är det vanligaste skälet att avbryta ett onlineköp. Dåliga fraktalternativ, eller att man inte litar på kassan är andra vanliga skäl.
  • 83% säger att sannolikheten att de handlar i samma butik igen minskar om kostnaden blir högre än väntat, till exempel på grund av faktura- eller ränteavgifter.
  • Klarna ligger i topp både för “betala senare” och vad som upplevs som enklast att använda. Mastercard och Visa samt Klarna upplevs också som mest trygga och säkra när man handlar online.
  • Swish, Visa/Mastercard och Klarna är de mest populära alternativen för direktbetalning online.
  • Transparens kring kostnader, och många betalsätt och fraktalternativ är de viktigaste faktorerna för att kunderna ska bli nöjda med sin checkout online.
  • När man väljer betalmetod är den viktigaste faktorn att man känner igen och litar på avsändaren.
  • Kort är vanligast i fysiska butiker, men yngre kunder använder digital plånbok i mycket större utsträckning än äldre.

 

Källa: https://cdn.kustom.co/d8b105/Kustom+-+Sa%CC%8A+vill+svenskarna+checka+ut+och+betala.pdf

 

Bild: Depositphotos