Unga vill e-handla hållbart

Unga vill e-handla hållbart

Unga som e-handlar skulle välja ett mer hållbart leveransalternativ även om det innebar en längre leveranstid. Det visar en ny undersökning från PostNord om ungas e-handlande. Undersökningen, gjord i samarbete med Kantar Sifo visar att 92 procent av svenskarna mellan 13 och 26 år e-handlar. Nära hälften, 45 procent, av Sveriges unga mellan 13 och 26 år e-handlar regelbundet, minst en gång varje månad. Hela 89 procent av dem skulle välja ett mer hållbart leveransalternativ även om det innebar en längre leveranstid. Det här är sannolikt en reflektion av att unga idag ser klimat och miljö som den viktigaste politiska frågan, som Kantar Sifos undersökning Ung Opinion visar.

Undersökningen visar samtidigt att endast 6 procent av de tillfrågade låter det mest hållbara alternativet avgöra vilken typ av leverans de väljer idag. Priset är snarare en viktigare faktor – 41 procent av de unga svenskarna väjer det billigaste leveransalternativet. Var tionde person i åldersspannet 16 till 18 år har under den senaste månaden e-handlat en produkt i flera färger eller storlekar och i förväg vetat om att de kommer att returnera minst en av produkterna. Undersökningen visar också att majoriteten av e-handeln sker från webbutiker, där mer än sex av tio unga svenskar (13–26 år) uppger att de har handlat den senaste månaden (61 %). 17 procent av de tillfrågade har handlat direkt från varumärket och 12 procent från en second hand-sajt.

 

Källa: https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord-sverige/2019/unga-vill-e-handla-hallbart/