Hälsa / Träning Mat / Dryck
Publicerat: 2025-06-23

Spaning

Vegetariska hybridprodukter på frammarsch

Vegetariska hybridprodukter på frammarsch

Efter flera år av tillväxt har andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer under de senaste två åren planat ut, inte minst bland unga. Det visar Axfoods senaste Vegobarometern. Den visar samtidigt på fortsatt tillväxt och intresse för hybridprodukter, som kombinerar animaliska och växtbaserade råvaror, och därmed bidrar till hälsosammare matvanor och mindre klimatpåverkan. Klimat och hälsa är också de viktigaste drivkrafterna för att äta mer växtbaserat. Vegobarometern 2024/2025 visar att cirka 85 procent av svenskarna någon gång äter helt vegetariska måltider. En svag minskning jämfört med föregående år

Andelen vegetarianer och veganer ligger kvar på ungefär samma nivåer som tidigare, och det är vanligare bland kvinnor och unga att välja vegetarisk mat. Andelen flexitarianer – som äter vegetariska måltider flera gånger i veckan men inte helt valt bort att äta kött – har minskat något. Och generellt kan också en viss förskjutning bland de yngre noteras, där både andelen vegetarianer och antalet dagar som unga äter helt vegetariska måltider minskat något under året.

Det är också färre än tidigare som säger att de kommer att minska på sin köttkonsumtion framåt. Bland de som uppger att de ska äta mer vegetarisk mat framåt har hälsoskäl vuxit i betydelse, även om miljö- och klimatskäl fortfarande är den viktigaste drivkraften. Särskilt tydligt är det bland äldre och hos män, där hälsoskäl är den främsta drivkraften. Mer kunskap om vegetarisk matlagning skulle få fler att välja vegetarisk mat oftare, och lägre priser är det som flest anger skulle få dem att välja mer vegetarisk mat i matbutiken.

Årets Vegobarometer visar att hybridprodukter – där växtbaserade och animaliska råvaror kombineras – fortsätter att vinna mark på den svenska marknaden. Vegobarometern visar att en fjärdedel av svenskarna redan har testat hybridprodukter, och att ytterligare en fjärdedel känner till dem och kan tänka sig att testa.

 

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/axfood_ab/pressreleases/vegobarometern-hybridprodukter-paa-frammarsch-naer-vegotrenden-planar-ut-3392795

 

Bild: Press Axfood