Mat / Dryck
Publicerat: 2024-01-26

Spaning

Vegetariska mattrender i ny rapport

Vegetariska mattrender i ny rapport

Livsmedelsindustrin präglas av snabba förändringar – i den gröna omställningens, digitaliseringens och de snabba trendernas tid. Nu publiceras Greenfood Insights.  Bakom rapporten står svenska Greenfood, en livsmedelskoncern inom hälsosam och växtbaserad mat.

I Greenfood Insights redovisas bland annat ett pilotprojekt som fick barn över hela Sverige att välja. Rapporten listar även trender och hämtar insikter från undersökningar världen över. Till exempel hur intresset för vegetarisk kost ser ut i olika generationer, vad det skulle innebära om fler åt en växtbaserad lunch, och vilka trender som kommer att prägla vårt ätande framöver.

Tre snabba trender som lyfts fram i Greenfood Insights:

Växtbaserat – med… växter

Om 20-talet hittills har handlat om 3d-printat kött, labbodlade biffar och artificiella animalier så är 2024 året då vi vänder blicken mot växtriket igen. Nu vill vi se vegetariska maträtter som dignar av ärtor, baljväxter, svampar och grönsaker.

Det är dags för en quick fix

Framtidens vegetariska mat behöver fungera i vår stressade tillvaro, och det är absolut ingen slump att alla stora fast food-aktörer bjuder in vegetarianerna till bordet! Om tio år spås den globala marknaden för vegansk snabbmat vara värd 28 miljarder dollar. Det kan jämföras med dagens 19 miljarder.

Det sociala ätandet driver på mot växtbaserat

Pannkaksmüsli, fetaostpasta, bakad broccoli, mala tofu… Redan 2021 var de tio största mattrenderna på TikTok vegetariska eller veganska. En utveckling som långt ifrån har stannat av. Zucchini-pommes, pastachips och vegansk ost stavas några av de senaste virala mattrenderna.

 

Källa: https://greenfood.se/reports-and-presentations

 

Bild: Depositphotos