Vegetariskt ”trendigast”

Vegetariskt ”trendigast”

För sjunde året presenterar matkommunikationsbyrån Food & Friends Matrapporten – en undersökning som kartlägger svenskarnas matvanor och matbeteenden. Rapporten visar att vegetariskt är den ”trendigaste maträtten”. En fjärdedel av svenskarna planerar att minska sin köttkonsumtion och 43 % äter vegetariskt en gång i veckan.

I rapporten konstateras att svensken har blivit mer intresserad av matlagning där man ser en ökning bland de som angett att de är mycket intresserade av mat och matlagning. Det är framförallt de yngre grupperna som har ett mycket stort matintresse där nästan hälften (46%) av de svarande i åldern 15-24 år anger att det är mycket matintresserade.

Matinspirationen kommer framförallt från de digitala kanalerna, där matsajter och sociala medier dominerar, inspiration från traditionella matmagasin står för endast 17 %.

Att fler vill äta vegetariskt är en tydlig trend. 26 % av svenskarna uppger att de ska fortsätta att minska sin konsumtion av nöt-och griskött. ”Vegetariskt” är den trendigaste rätten (delat med tacos). Grönsakssoppa ligger etta på vegotoppen, en knapp vinnare strax före sallad. Hälsa är den starkast bidragande anledningen till att man väjer att äta vegetariskt.

Topplistan för vardagsmaten innehåller en del överraskningar där ”soppa” kommer in på en tionde plats och biff med tillbehör petas från vardagsmatstoppen. Kyckling, som fortfarande är Sveriges vanligaste vardagsrätt tappar något. Spagetti med köttfärssås som varit etta under många år, men stadigt tappat, ökar för första gången sedan 2012.

Topplistan för helgmaten är så gott som oförändrad. Förra årets etta ”biff med tillbehör” försvarar sin plats i år. Däremot lämnar den före detta vardagsettan spagetti med köttfärssås helgmattoppen och ersätts av lasagne.

 

Läs rapporten här: http://www.foodfriends.se/wp-content/uploads/2016/10/Matrapport_2018_web.pdf