Spaning
Vi känner oss hemma på nya platser
![Vi känner oss hemma på nya platser](https://buzzter.se/wp-content/uploads/2018/10/skarmavbild-2018-10-25-kl-15-33-40.png)
Enligt Life Home Report 2018, en global forskningsrapport som tagits fram av IKEA Group, har uppfattningen om var vi känner oss hemma förändrats. Företagets årliga studie om hushållstrender runt om i världen fann att från 2016 till 2018 har antalet människor i städer runt om i världen som säger att det finns platser där de känner sig mer hemma än där de lever bor från 20% till 35 %.
Life Home Report 2018 identifierar fem centrala känslomässiga behov som fångar känslan av hem: privatliv, komfort, ägande, säkerhet och tillhörighet. De flesta människor anser att det är viktigt att deras bostadshus uppfyller dessa behov - men verkligheten ligger ofta en bit därifrån. Nästan fyra av tio amerikaner (39%) säger att deras bostad inte ger en känsla av tillhörighet, medan en fjärdedel (25%) säger att de inte känner sig hemma i bostaden de bor i.
Samtidigt förändras vad man vanligtvis gör "i hemmet" och "utanför hemmet". Till exempel när gäller det att äta med familj och vänner, här säger 20% av amerikanerna att de äter utanför hemmet oftare än de brukade. När det gäller arbete gäller det omvända. Här säger nästan 30% av amerikanerna att de idag arbetar mer hemma än de brukade, och 51% tror att arbetet och hemmet kommer att bli mer integrerat när vi lever ett allt mer flytande liv.
Läs mer: https://lifeathome.ikea.com/wp-content/uploads/2018/09/LAHR18_Report_in_short.pdf