Vi vill inte prata i telefon

Vi vill inte prata i telefon

En studie från Sinch så visar det sig att svenskar är det folk som allra minst vill prata med en persons telefon vid en kundtjänstfråga. Studien, Mobile Consumer Engagement 2020, har undersökt hur 2 300 konsumenter världen över interagerar med företag.

I resultatet framgår det att konsumenter är 35 gånger mer benägna att öppna textmeddelanden på telefonen än vanliga e-mail samt att personer är mottagliga för mobila meddelanden från företag, speciellt om de är individanpassade och personaliserade. Vi svenskar verkar gilla chatbotar, närmare hälften av de tillfrågade anger att det var en angenäm upplevelse att interagera med en bot.

Människor tolererar olästa e-mail med inte olästa meddelanden i mobilen: 37 procent av konsumenterna i Sverige och 54 procent globalt uppger att de har mer än 50 olästa e-mail i sin inbox, medan bara 4 procent i Sverige och globalt säger att de har över 50 olästa meddelanden i mobilen.

 

Läs rapporten: https://www.sinch.com/insights/downloads-and-reports/mobile-consumer-engagement-2020

 

Bild: Depositphoto