Yngre konsumenter ställer höga krav på shoppingappar

När det gäller onlineshopping använder de flesta svenskar – till skillnad från resten av Europa – sina smartphones. Yngre svenskar är dessutom mer benägna att handla från ett varumärke eller en återförsäljare om det går att göra via en app. Men märkligt nog verkar appar ligga efter webbplatser när det gäller svenska shoppingvanor, enligt senaste Digital Life Index från Publicis Sapient.

Enligt Publicis Sapients använder de flesta kunder återförsäljares webbplatser, exempelvis Jollyroom eller XXL, och enskilda varumärkens webbplatser är andrahandsvalet. Återförsäljares appar kommer först på tredje plats och enskilda märkens appar ligger ännu längre efter. Digital Life Index visar även att yngre svenska kunder är mer benägna att handla från ett varumärke eller en återförsäljare som har en shoppingapp.

När de tillfrågas hur de väljer shoppingplattformar svarar svenska konsumenter att de söker lättnavigerade och sömlösa digitala upplevelser, i kombination med förmåner som snabb leverans och enkla sätt att hantera returer. För 70 % av kunderna är den största frustrationen när en vara är slut i lager, följt av dålig sökfunktionalitet.

40 % av alla i gruppen 18–34 år vill ha funktioner för virtuell eller förstärkt verklighet för att pröva eller pröva på en produkt. Men det är inte bara tekniken som intresserar den yngre kundgruppen. En av tre vill stödja en välgörenhetsorganisation eller ett gott ändamål när de handlar på nätet.

 

Källa: thedigitallifeindex.publicissapient.com

 

Bild: Press Publicis Sapient