Svensk delningsekonomi på frammarsch

Svensk delningsekonomi på frammarsch

Delningsekonomin får allt större uppmärksamhet. I rapporten ”Retail Outlook” har Tieto och HUI Research undersökt den växande delningsekonomin och dess effekter på detaljhandeln i Sverige. Undersökningen visar bland annat att en tredjedel av svenskarna någon gång använt en delningstjänst – och bland dem som testat är många så nöjda att de blir återkommande användare. Allra vanligast är att man delar produkter med andra privatpersoner. När det gäller tjänster är det taxiresor och bostäder som lockat flest svenska användare – och intresset är som störst bland unga, hälften av dem som är 35 år eller yngre har tagit del av delningsekonomin. Just övergången från att köpa till att hyra är en tydlig trend från undersökningen. Svenskarna vill kunna använda kvalitativa produkter under en begränsad tid till förmån för en lägre kostnad. I nuläget handlar det alltså framförallt om kapitaltunga varor med låg nyttjandegrad samtidigt som andra samhällstrender också är bidragande faktorer – som att delningsekonomin bidrar till ett hållbart samhälle. Undersökningen visar att så länge det bara är tillräckligt smidigt och går att göra till en rimlig kostnad finns det ett intresse för att hyra det mesta från kläder, väskor och skor till möbler, köksmaskiner och hemelektronik.

Läs mer om undersökningen här: https://www.tieto.se/nyheter/ny-undersokning-fran-tieto-och-hui-research-den-svenska-delningsekonomin-ar-pa-frammarsch