Spaning
Svenskarnas matvanor förändras – mer läsk, färdigmat och egna märkesvaror
Svenskarnas konsumtion av dagligvaror förändrades under 2024, visar statistik från SCB. Försäljningen av butikernas egna märkesvaror ökade med 11,6 procent, en trend som kopplas till höga matpriser och konsumenters jakt på lägre kostnader. Även ekologiska varor ökade, med 14,3 procent.
Dryckesvanorna sticker ut. Försäljningen av alkoholfria drycker steg med 12,5 procent, där läsk ökade med 14,2 procent och vatten med 27,6 procent. Samtidigt tappade te hela 36,7 procent. På livsmedelssidan fortsätter färdigmat att växa – försäljningen steg med 8,0 procent – medan fisk och skaldjur minskade med 13,5 procent.
Försäljningen av kött låg i stort sett stilla, men mejeriprodukter, oljor och socker ökade. Totalt handlade svenskarna livsmedel och drycker för 402 miljarder kronor, motsvarande 39 389 kronor per person – en ökning med drygt 1 500 kronor jämfört med 2023.
Källa: https://www.scb.se/pressmeddelande/matbutikerna-saljer-mer-av-egna-marken/
Bild: Depositphotos







