Matleveranser riktade mot riskgrupp

I corona-krisens spår har belastningen på e-handel av mat ökat kraftigt. Nätjättarna sliter med hög efterfrågan och begränsade resurser för att möta det enorma tryck på e-handeln som plötsligt uppstod.

Nu ser vi hur nätmathandlarna en efter en ställer om sina verksamheter. Exempelvis har Mat.se etablerat ett separat varu- och logistikflöde riktat mot personer som tillhör en riskgrupp. Butiken kommer att sälja tre olika färdigpackade måltids- och hygienkassar och till en början kommer 500 beställningar per vecka att levereras i Stockholm och Göteborg.

”Man kan se det som en digital jourbutik där man får tillgång till snabb leverans av basvaror som räcker för en person under en veckas tid”, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se, i ett pressmeddelande.

ICA försöker lösa proppen med långa väntetider genom att lansera en ny måltidsapp, ”ICA Pronto”. Ca 60 butiker kommer att erbjuda hemkörning av ett mindre sortiment mat direkt från butik. Tjänsten kommer att vara tillgänglig för alla, men initialt riktas särskilt mot de som tillhör en riskgrupp eller är sjuka.

Källor: Ehandel.se