Bilen inte längre en statussymbol

Bilen har under lång tid varit en av världens största statussymboler. En viktig del i att visa att man har kommit upp sig och något man gärna visat upp. Det kan nu vara på väg att förändras. Data från Statista Global Consumer Survey visar nämligen att bilens status som ett statusköp har minskat i vissa länder, särskilt i utvecklade ekonomier. När man jämför svaren för icke-ägare av bilar varierar andelen som säger att de tänker köpa en bil i framtiden kraftigt runt om i världen. I Nigeria, till exempel, skulle majoriteten av människor utan bil faktiskt vilja ha en någon gång. Medan i Japan, där 25 procent av de tillfrågade inte hade egen bil, var det bara 6 procent som ville ha en. Även i länder som Finland, Nederländerna och Tyskland verkar det som att för de flesta som inte har bil har detta varit ett medvetet beslut, snarare än en situation som beror på att man inte har råd. Konsumenter i Brasilien och Sydafrika ansluter sig till Nigeria med en majoritet av icke-ägare som fortfarande strävar efter att köpa en bil. Pakistan och Indien är andra utvecklings-/tillväxtekonomier i toppen av rankingen. USA, välkänt för sin kärleksaffär med bilen, finner sin plats runt mitten med 33 procent som önskar köpa en bil.

 

Källa: https://www.statista.com/chart/28182/share-of-car-non-owners-intending-to-buy-one/

 

Bild: Depositphotos