Kultur / Fritid Media Privatekonomi
Publicerat: 2025-08-15

Spaning

Den digitala konsumtionen har fördubblats på tio år

Den digitala konsumtionen har fördubblats på tio år

Hushållens konsumtion av information och kommunikation har ökat kraftigt det senaste decenniet. Under 2024 uppgick konsumtionen till 130 miljarder kronor, vilket motsvarar 5 procent av hushållens totala utgifter. Det visar årets konsumtionsrapport från Göteborgs Universitet.

Det är det snabbast växande konsumtionsområdet mellan 2014 och 2024, med en ökning på hela 119 procent i fasta priser. I genomsnitt har området vuxit med drygt 8 procent per år under perioden. Ökningen beror på den tekniska utvecklingen, ökad digitalisering och nya sätt att använda tekniken – samt att priserna har sjunkit. Samtidigt får konsumenterna mer för pengarna. Priserna på utrustning och tjänster för information och kommunikation har sjunkit under lång tid. Senaste året är det ett par procent, på tio år cirka 30 procent och på 20 år har priserna minskat med ungefär hälften.

Årets konsumtionsrapport visar också att hushållens totala konsumtion ökade något under 2024. De flesta områden växte under 2024, om än svagt. Förutom information och kommunikation är det bara kategorin turisters konsumtion som når upp till minst 3 procent ökning i fasta priser. Samtidigt minskade konsumtionen inom några områden jämfört med 2023. Störst var nedgången för kläder och skor (-4,1 procent), följt av hotell, caféer och restauranger (-2,6 procent), utbildning (-2,5 procent) samt alkohol och tobak (-1,7 procent).

 

Källa: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/88318

 

Bild: Depositphotos